Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. Sektoren er kun 11% elektrisk i dag, og er dermed den sektoren med størst potensiale for videre elektrifisering.
Elektrifisering av veitransporten er et av de mest effektive tiltakene for å oppnå klimamålene, renere luft og et bedre bymiljø. Fordeler for elektriske kjøretøy til både person- og varetransport må utvides og tilstrekkelig ladeinfrastruktur må på plass.
Videreføring og styrking av virkemidler for landtransport, samt grønne offentlig anbud, vil øke elektrifiseringstakten. Personbiler, tungtransport og kollektivtransport elektrifiseres i stor grad mot 2030.
Krav om nullutslipp i all veitransport fører til 100% elektrifisering i 2040.
Norsk jernbane er 78% elektrisk. Videre elektrifisering er mulig, enten med batteri, hydrogen eller kontaktledning. Elektrisk drift er mer effektiv og gir mindre utslipp.
Togtrafikken kan elektrifiseres innen 2030. Nye prosjekter planlegges elektrisk.
Fly er svært energikrevende, og utgjør en stor del av verdens klimagassutslipp. Også i luftfarten utvikles elektriske løsninger som kan gjøre sektoren bærekraftig for fremtiden. Norge har allerede ett helelektrisk fly som har kapasitet til to (slanke) personer.
Avinors ambisjon er at alle kortbaneflyvninger skal gå på strøm innen 2030.
Innen 2040 skal alle innenriks flyvninger være elektrisk.
Det foregår en teknologisk revolusjon til sjøs, med flere helelektriske og hybride skip. Norske ferger er på god vei til å bli 100% elektriske. Likevel er energibruken i sektoren hovedsakelig fossil. Hydrogen kan muliggjøre elektrifisering av hele skipsflåten.
I 2030 er blant annet alle ferger og hurtigbåter elektriske. Dette krever energiinfrastruktur, miljøkrav i anbud og finansiell støtte. I tillegg vil miljødifferensierte havneavgifter og høy CO2 avgift videre stimulere til elektrifisering av kysttransporten.
De fleste skip driftes helt eller delvis på strøm. Det er en kraftig utbygd infrastruktur for el og hydrogen langs kysten, og fortsatt støtte for ombygging til nullutslipp.